Waarom doe je niet wat je wilt doen?

Waarom doe je niet wat je wilt doen?

Waarom doe je niet wat je wilt doen?

Vraag jij je weleens af waarom je nou toch niet echt doet wat je wilt doen? Je hebt voor jezelf een plan gemaakt om iets in je leven te veranderen, je hebt er goed over nagedacht en je weet dat het de juiste weg voor jou is.

Maar toch….

Toch doe je niet wat je graag wilt doen. Dat is toch raar?

Je hebt een sterk brein

Echt raar is het niet hoor. Je hebt gewoon een sterk brein.

Heel kort door de bocht hebben we drie soorten breinen.

  1. Reptielenbrein
  2. Zoogdierenbrein
  3. Mensenbrein

 

1. Het reptielenbrein

Het repteilenbrein beschermt je door gevaar te signaleren en je snel in actie te laten komen. Als jij je verbrandt, dan trek je je terug. Dat is een automatische reactie van je reptielenbrein, daar hoef je niet meer over na te denken. Je doet wat je moet doen om jezelf in veiligheid te brengen.

2. Je zoogdierenbrein

Je zoogdierenbrein wilt je ook beschermen. Je zoogdierenbrein houd je daar waar je bekend bent omdat je dan weet hoe je moet overleven. Je zoogdierenbrein is niet gericht op zingeving of financiële vrijheid. Maar op comfort. Want als jij doet wat je altijd doet dan krijg je wat je altijd kreeg. En dat is dus veilig, want dat ken je.

3. Je mensenbrein

Je mensenbrein is het jongste brein en daar zit je gezonde verstand. Daar bedenk je wat je wilt veranderen en met dat brein maak je de plannen. Maar je zoogdierenbrein is het niet eens met dit brein. Je plannen zijn nieuw en te onbekend. Het zoogdierenbrein vecht daarom die plannen aan. Want veranderen is buiten je comfort, buiten je veilige zone. Dit brein stuurt dus allerlei hormonen je lichaam in die ervoor zorgen dat jij op je plek blijft.

Wennen aan nieuwe patronen

Het kost je zoogdierenbrein tijd om te wennen aan nieuwe patronen. Pas als het is gewend is aan jouw nieuwe gedrag kan je zoogdierenbrein dit gedrag ook als veilig gaan beschouwen. En dan komt dit nieuwe gedrag in je comfort. Maar voor je zoogdierenbrein dat toegeeft, heb jij al hard moeten werken.

Het zoogdierenbrein houd je tegen om te doen wat je wilt doen

Het reptielenbrein is 500 miljoen jaar oud. In de loop der jaren hebben zoogdieren een nieuw soort brein ontwikkeld. Dan hebben we het over miljoenen jaren van langzame ontwikkeling.

Het zoogdierenbrein heeft een leervermogen ontwikkeld van leren en motiveren. De zogenaamde conditionering.

Non-verbale communicatie

Het zoogdierenbrein is vooral sterk in non-verbale communicatie. Zo communiceer je bijvoorbeeld met je huisdier. Maar we gebruiken dit brein ook om af te tasten of de omgeving waarin we zijn ‘veilig’ voor ons is. We tasten mensen en hun bedoelingen af als we in nieuwe situaties nieuwe mensen leren kennen.

Emotioneel brein

Het zoogdierenbrein is een emotioneel brein. Door dit brein handelen we zoals anderen verwachten dat we handelen. We vertonen sociaal gedrag en passen ons aan zodat we erbij horen. In dit brein wordt ook een emotie gekoppeld aan gedrag.

Denk aan die ene keer dat je schrok van een ballon die kapotging, of dat je iets at waar je ziek van werd, of dat je op een bepaalde plek bent gedumpt door je vriendje, of dat je in diezelfde kerk een emotionele begrafenis hebt beleefd. Telkens als je in eenzelfde soort situatie komt, komt de herinnering met bijbehorende emotie weer terug. Dit houdt je tegen om eenzelfde soort situatie op te zoeken.

Dit doet je zoogdierenbrein om je te beschermen. Toen had je een nare emotie, pijn of verdriet. Doe dat nu dan maar niet.

Hoe kun je dan toch je doelen halen?

Om toch je doelen te kunnen halen is het nodig om het gevecht aan te gaan met je zoogdierenbrein.

Hoe doe je dat?

1. Herhalen, herhalen en herhalen.

Nieuw gedrag moet je meerdere malen herhalen zodat je zoogdierenbrein in de gaten krijgt dat dit nieuwe gedrag geen gevaar oplevert.

2. Koppel nieuw gedrag aan een prettige emotie.

Prettige emoties leveren dopamine op, dat is een beloningshormoon die je een prettig gevoel geeft.

3. Je brein voor de gek houden.

Je brein snapt niet wanneer iets echt gebeurd is, of wanneer jij het fantaseert. Dus de prettige beloning kun je ook fantaseren. Dan gaat je brein daarin mee en dat levert ook dopamine op.

4. Bekijk de situatie anders dan dat je gewend bent

Paats een andere positieve emotie bij de gebeurtenis dan dat je gewend bent. Het zogenaamde omdenken.

Voorbeeld:

Laten we een eenvoudig voorbeeld nemen. Je wilt elke dag een half uurtje wandelen. Dat is niet alleen goed voor je lichaam maar ook voor je brein. Je brein krijgt dan rust en ruimte om jou van nieuwe inzichten te voorzien.

Genoeg redenen om dit te gaan doen.

Maar dit is nieuw gedrag en hiervoor moet je uit je comfortzone en het ‘gevaar’ opzoeken. Als je dit echt elke dag gaat doen, gaat je brein erom vragen omdat het signaleert dat dit goed voor je is. Maar wat doe je voordat het zover is?

  1. Als je signaleert dat je brein je andere signalen geeft. Bijvoorbeeld, je hebt het te druk om naar buiten te gaan. Het regent, blijf lekker binnen. Je kunt beter een kop koffie zetten met een gevulde koek dan voel je je prettiger etc.
    Signaleer dan dat je aan het vechten bent tegen je zoogdierenbrein.
  2. Bedenk dan opnieuw waarom je die keuze voor jezelf hebt gemaakt. Wat waren de voordelen? Hoe wil je je voelen? Ga in het gevoel staan alsof je je doel al hebt bereikt.
  3. Houd je brein voor de gek met fantasieën en affirmaties. Bijvoorbeeld, ik vind het heerlijk om buiten in de regen te lopen. De druppels op mijn huid geven mij het gevoel dat ik leef. Ik geniet van de aanraking van de natuur. Of dat wat voor jou werkt. Misschien heb je een film gezien die een positieve emotie opriep terwijl iemand aan het wandelen was in de regen.
  4. Bekijk dan de situatie nog eens anders dan dat je bent gewend. Druk heb je het zeker, maar als je even wandelt, dan kan je veel meer werk verzetten in minder tijd. En je levert beter werk. Je doet jezelf dus juist een plezier! Dat plezierige gevoel zet je in de plaats van het gevoel dat je jezelf van tijd berooft waardoor je in de problemen komt.

Alles wat je denkt is waar

Wij hebben vroeger nooit geleerd dat je gedachte zo krachtig is. Wij zijn opgevoed met beperkende gedachte. Dat is generaties lang doorgegeven. Nu er steeds meer informatie vrijkomt over de werking van ons brein kunnen we ingesleten patronen gaan aanpakken en conditioneringen los gaan laten om doelen te bereiken.

Als het makkelijk was deed iedereen het

Maar ja, als het gemakkelijk was dan deed iedereen het. Het begint met een belofte naar jezelf. Als je zelf het gevoel hebt dat je het niet waard bent heb je daar eerst nog wat werk te doen. Jij bent precies goed zoals je bent, en het wordt tijd dat iedereen zich daar meer bewust van is. Het kost wel wat energie om jezelf te reprogrammeren. Maar de beloning is groot.

Doelen helder stellen

In de Killer Content Academy gaan we eerst jouw doelen helder krijgen. Want als je weet waar je naartoe wilt, hoef je alleen nog maar te vertrekken.

Als je weet wat je wilt bereiken gaan we samen bekijken hoe je dat gaat doen en daarmee kun je focus aanbrengen in de weg naar jouw zakelijk succes. Wat succes ook voor jou betekent.

We gaan werken aan een fundering en een paraplu van jouw bedrijf zodat je nooit meer hoeft te twijfelen of je op het juiste pad loopt.

Killer Content maak je zelf!

Wie schrijft die krijgt succes. Maar voordat je Killer Content kunt gaan schrijven is er nog meer nodig. Pas als je al die voorgaande stappen hebt doorlopen kan ik je de kunstjes leren van Killer Content.

Kom uit je comfortzone

Houd jouw zoogdierenbrein je tegen om stappen richting je droombedrijf te maken? Vind je het een uitdaging om teksten te schrijven? En denk je dat je jouw gedachte nooit goed op papier kunt krijgen?

Kom dan uit je comfortzone, er is nog zoveel te ontdekken. Laat mij een stukje met je meelopen zodat je zeker niet verdwaalt. Samen leggen we de fundering van jouw bedrijf zodat je precies weet wat je wilt gaan communiceren en tegen wie.

Wil je daar meer over weten?

Volg dan mijn gratis Masterclass > Ik vind het leuk om mijn kennis met je te delen zodat jij vooruitkomt. Grote kans dat je een inzicht krijgt welke stap jij nu moet nemen. Of je zoogdierenbrein het daar nu mee eens is of niet!

Wil jij een compleet plan en begeleiding, overweeg dan om in mijn programma te stappen.

1 gedachte over “Waarom doe je niet wat je wilt doen?”

Een reactie plaatsen