Leer je klant kennen

Leer je klant kennen

Zo goed ken je mij nog niet…

Leer je klant kennen. Dat is ongeveer het eerste advies dat je krijgt als je aan de gang gaat met je marketing.

Dat gaat niet altijd goed. Ik was bijvoorbeeld vorige week in Turkije. Ik besloot spontaan nog even een paar dagen zon te pakken. Heerlijk vind ik dat, die spontaniteit.

Turkije is helemaal niet mijn land en als vakantieland ook niet meer zo populair. Een dictator kan veel veranderen. Maar goed ik wil het niet over politiek hebben.

Heel eerlijk, de aanbieding was gewoon te mooi om voorbij te laten gaan. Dus hop, daar ging ik met mijn prille relatie naar Turkije. Dat op zich is al leuk en spannend. Vinden we elkaar nog steeds leuk als we langer bij elkaar zijn?

Want zo goed kent hij mij nog niet…. 😉

Turkije weer op de kaart zetten

Toerisme is in Turkije erg belangrijk voor de economie. De ondernemers werken hard om hun hoofd boven water te houden.

Jaren geleden was ik in Alanya op vakantie en in overvolle straten werden ik regelmatig aangesproken door ondernemers om iets van hen te kopen. Ik vond het allemaal iets te opdringerig. Waardoor ik liever niet meer keek naar hun koopwaar en de winkels daardoor ging ontwijken.

Medeleven met de ondernemers

Anno 2019 zag het straatbeeld er anders uit. Oké, het seizoen is nog niet begonnen maar als je als enige op een overvolle winkelstraat loopt voelt het toch wel anders. In plaats van het ontwijken van de ondernemer, voelde ik de pijn als mede ondernemer en wilde ik het liefst bij iedereen wat kopen. Maar de opdringerigheid hield me tegen. Het niet weten waar je aan toe bent is een onprettig gevoel.

Toch kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om lomp door te lopen, dus beantwoorde ik beleefd iedere ondernemer en had ik mezelf de uitdaging gegeven om geen enkele winkel binnen te stappen. Want ik had geen idee of ik er dan met goed fatsoen weer uit kon komen.

En dan nog die proppers

Maar dan heb je nog die proppers. Je kent ze wel! De jonge gasten die je aanspreken om in een bar of discotheek een dure cocktail te gaan drinken. Want oh het is zo leuk bij hen.

Wij liepen door de straat waar horecagelegenheden een lange lint vormde. We voelde ons onprettig door dit gepush. Ook hier had ik te doen met de jonge gasten die hun geld willen verdienen. Om hen te plezieren wil je gewoon ff een drankje gaan doen, ook al is de muziek te luid en het publiek te jong.

Maar die proppers voelde zo nep, er werd geen verbinding gelegd. Ze hadden maar 1 wanhopig doel en dat is ons naar binnen lokken! Het maakte helemaal niet uit dat je de muziek niet leuk vindt of dat je niet bij de doelgroep past. En juist dat stond ons tegen.

We hebben ons ertoe gezet om door te lopen. Overal werden we aangesproken alsof we de beste vrienden waren. Maar ze kende onze wensen helemaal niet.

Leer je klant kennen

Wat gebeurt er al je je klant niet goed leert kennen? Sla je de plank dan volledig mis? Net als die proppers? Het voordeel van de proppers is dat ze geen langdurige relatie hoeven op te bouwen. Toeristen gaan weg, nieuwe toeristen komen weer aan. Dus een beetje meer pushen kunnen ze best proberen.

Ook al houd ik er wel van om een dansje te wagen, maar een discotheek ingaan met allemaal 20ers is toch nét ff iets anders.

Onze aandacht werd getrokken naar een pleintje met wat andere muziek en een ander soort publiek. Ik probeer de titel ‘ouder publiek’ te vermijden maar daarmee begrijp je me wel. Op dit pleintje hadden 'ze' in ieder geval goed door dat er nog een ander soort publiek rondliep dat gewoon een drankje wilde doen.

Ook hier "enthousiaste" proppers die ons aanspraken alsof ze onze vrienden zijn. Dit keer gingen we eropin. We wilde toch nog ff ergens een drankje doen.

Nieuwe marketing

In de trainingen binnen de Killer Academy hebben we het regelmatig over verbinding maken met je (potentiële) klant. Het gaat allang niet meer over de prijs. Het gaat over hoe jij het probleem van je klant kan oplossen.

Hoe deden ze dat op het muziekpleintje?

Ik zat met mijn cocktail aan de bar en keek het theater eens af. De jonge gasten waren opgepompt met energie. Af en toe springend op de dansvloer om ‘leuk’ te doen. Hier en daar een praatje met klanten om de zogenaamde verbinding te leggen en roepend in onverstaanbaar Engels door de microfoon om de energie van de gasten een beetje hoog te houden. Een zout nootje en popcorn op tafel om ervoor te zorgen dat we genoeg dorst houden.

Het voelt allemaal wel een beetje nep.

Werkt het?

Ja, natuurlijk werkt het. Ook al heb ik een antipathie tegen dat pushen. Ik zat er wel. En ook al wilde ik een biertje bestellen, ik bestelde toch een cocktail. Ik heb namelijk maar weinig controle over mijn acties. En die jongens drukte precies de juiste knoppen in.

95% van de acties die ik doe, doe ik met mijn reptielbrein en gevoelsbrein. (Net als jij trouwens) En ik gebruik de laatste 5% om mijn beslissing goed te praten. “De jongens doen hun best. Ik ben er nu toch. Een cocktail is ook lang geleden. Ach, het is duur maar ze hebben het moeilijk… etc. “

Maar zo goed kent hij mij dus niet

Leer je klant kennen, dat is het beste advies dat ik je kan geven. Maar in Turkije hebben ze in mijn ogen mijn behoeftes niet goed in kaart gebracht. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat als ze niet zo pushen dat ik dan veel meer geld uitgeef.

Maar ook de beloftes zijn niet waar gemaakt. Ik kwam namelijk naar het pleintje voor een drankje. Mijn drankje was allang op en ik had best een nieuw drankje willen bestellen, maar de jonge gasten waren te druk bezig met ‘leuk’ zijn.

Hoe deden de winkels het?

Ik vind het heerlijk om rond te snuffelen tussen ‘meuk’ en ik weet zeker dat er wel wat was blijven plakken aan mijn handen als alles gewoon geprijsd was. Want Turkije is op dit moment heel goedkoop. En ik ben immers een Nederlander.

Zo ga ik ook regelmatig naar de Action omdat daar een bepaald product goedkoop is, maar reken ik toch gauw 5x meer af aan de kassa. Omdat het allemaal zo leuk en goedkoop is. Herken je dat?

Raad ik een bezoek aan?

Dus als je het mij vraagt doen de mannen veel goed, maar kan het beter.
Wil je voordelig op vakantie en kan je ertegen dat je wordt aangesproken? Dan is Turkije jouw land. De mensen zijn vriendelijk, de natuur is prachtig en je kunt er heerlijk eten.

Hoe moet het dan wel?

In de Killer Content Academy leer ik jou hoe jij jouw marketing effectief kan inzetten. Ik leer je hoe je neuromarketing kunt gebruiken om jouw ideale klant te helpen met het nemen van een beslissing zonder dat je opdringerig bent. Het uitgangspunt van de Killer Content Academy is ‘helpen’. Ik wil jou helpen je business te laten groeien en jij wilt jouw klant helpen omdat jij de beste oplossing hebt voor zijn of haar probleem.

Gouden tip: Leer je klant kennen. Leer je doelgroep écht kennen.

Afscheid nemen

De dagen vlogen voorbij en het was tijd om afscheid te nemen. In het hotel werden we met een glimlach uitgezwaaid en ze gaven ons het gevoel dat we de perfecte gasten waren. Natuurlijk met de uitnodiging nog eens terug te komen. Dat deden ze goed!

Samen met mijn prille lief dronken we op Schiphol nog een drankje.
Vraagt hij aan mij: “Zal ik als ik thuis kom eerst de was doen, of zal ik het laten liggen voor later?”

Uuh, ik weet het niet, zo goed ken ik je nog niet!

 

Wil je aan de slag met je content? Maak dan gratis kennis met de Killer Content Academy!

 

Maak kennis met de Killer Content Academy of volg een gratis les.

Een reactie plaatsen