Content schrijven voor je Marketingwiel

Content schrijven voor je Marketingwiel

Content schrijven: Wanneer begin je?

  • Als je je strategie helder hebt.
  • Als je weet voor wie dat je schrijft.
  • Als je weet wat je wilt bereiken met je marketingwiel.
  • Als je voldoende zelfliefde hebt om je marketingwiel een zwaai te geven.
  • Als je weet wat je aandachttrekkers zijn.
  • Als je weet wat je gespreksonderwerpen zijn.

Stappenplan om goede content te Schrijven

Het schrijven van je marketingteksten is een serieuze zaak. Heel je verdienmodel rust om jouw content. Het is dus geen hapsnap werk, maar je werkt volgens een strategie.

De inhoud bepaal je met je contentstrategie.

Voor het proces geef ik je 20 tips.

1. Content Schrijven: Plan tijd om je Content te Schrijven

Als je geen afspraken maakt met jezelf om te gaan schrijven dan is de kans groot dat je tussen de bedrijven door je content schrijft. Als alles wat je aandacht geeft groeit, dan weet je ook wat er gebeurt als je jouw tekst onvoldoende aandacht geeft. Plan dus voldoende tijd om te schrijven.

Wil je groeien? Plan schrijftijd.

TIP: Neem de afspraken die je hebt gemaakt met jezelf net zo serieus als de afspraken die je maakt met klanten.

2. Content Schrijven: Maak een jaarplanning

Zeker als je geen gemakkelijker schrijver bent is het belangrijk dat je je onderwerpen paraat hebt. Als je eindelijk gaat zitten om te gaan schrijven wil je niet dat er tijd verloren gaat aan het zoeken van een onderwerp.
En dat hoeft helemaal niet want de inspiratie ligt om de hoek.

Ga eens na wat je op een dag allemaal doet en inventariseer de vragen van je prospects. Dan weet ik zeker dat je voldoende onderwerpen kunt vinden om een jaar vol te plannen met onderwerpen waarover je kunt schrijven.

TIP: Zet ergens op je computer een lijstje met onderwerpen. Telkens als je een nieuwe vraag krijgt of inspiratie over een onderwerp. Schrijf dat dan op dit lijstje. Vanuit dit lijstje kun je een nieuwe jaarplanning maken.

3. Content Schrijven: Schrijf in Word

Ga niet direct lopen pielen (is dat een Nederlands woord?) met je teksten in je website.
Begin je Content te schrijven in Word. Word is niet voor niets een tekstverwerkingsprogramma.

Je kunt in Word heel gemakkelijk je tekst en vormgeving aanpassen tot je helemaal tevreden bent. En je kunt verschillende versies opslaan.

Nog meer voordelen:

  • De spellingscontrole haalt gemakkelijk je typefoutjes eruit.
  • De zoekfunctie geeft in een oogopslag weer of je zoekwoord goed is geïntegreerd in je tekst.
  • Je kunt heel gemakkelijk je tekst opmaken en afbeeldingen toevoegen.
  • Je kunt teksten plakken vanuit andere documenten en die herschrijven of aanpassen.
  • In het tabblad Beeld kan je heel gemakkelijk de tekst groter of kleiner maken zodat je alles goed kunt bewerken.
  • Je kunt je tekst knippen en plakken in je Website.

Tip: Het is ook belangrijk om schone code te houden in je website. Word wil nog weleens wat code meegeven die je niet nodig hebt. Plak daarom je Wordtekst altijd in het codeveld. Maak dan je tekst op in de editor. Zo blijft je website schoon en snel.

4. Content Schrijven: De kracht van wissenContent schrijven check

Als je een mooie tekst hebt geschreven en je bent tevreden. Bedenk dan wat je doel is van je website. En hoe draagt jouw tekst daaraan bij?

Heb je niet te veel woorden gebruikt om dit doel te bereiken? Door minder tekst te schrijven krijgt je boodschap meer kracht.

Wis de helft van je tekst. En als je het lef hebt, daar nog eens de helft van.
Door in je tekst bepaalde onderdelen te wissen verplicht je jezelf om bij de kern van je verhaal te blijven.

De usabilitywet van Steve Krug zegt: “Verwijder de helft van de woorden op elke pagina, en verwijder vervolgens de helft van wat daarvan over is.”

Tip: Lees je tekst nog eens. Haal overbodige woorden weg. Zet instructies op een andere pagina waar je naartoe kunt linken en skip mooiweerpraat. (bla bla bla)

5. Content Schrijven: Zet zoekwoorden niet geforceerd in je tekstContent schrijven check

Als je een zoekwoordenonderzoek hebt gedaan en je wilt je tekst optimaliseren voor dit zoekwoord of zoekwoordcombinatie. Zorg er dan voor dat de zinnen soepel blijven lopen.

Zet geen zoekwoorden in je tekst voor Google. Maar help je prospect. Gebruik gewone spreektaal. Google heeft aangekondigd dat het belangrijker is om goede content te maken dan voldoende zoekwoorden te integreren.

Bovendien zijn niet eens alle zoekwoorden waar jouw doelgroep op zoekt bekend. Wist je dat meer dan de helft van de zoekwoorden elke dag uniek is? En dus niet vindbaar zijn in de statistieken?

Houd je liever bezig met een goed leesbare tekst en de inhoud. Geef waarde aan je lezer. Dat waardeert niet alleen Google, maar je potentiële klanten zijn daar ook blij mee.

Tip: Lees je tekst hardop voor. Als er zinnen haperen tijdens het lezen, herschrijf deze dan.

6. Content Schrijven: Je tekst wordt toch niet gelezenContent schrijven check

Oke, dat is misschien een beetje kort door de bocht. Maar er zijn weinig mensen die een tekst van a tot z helemaal lezen. Grote kans dat je dit stukje tekst leest zonder dat je de voorgaande tekst eerst hebt gelezen.

Zet daarom boven elke alinea een pakkende kop. Daarmee help je de scannende lezer om door je tekst te scrollen en de belangrijkste informatie tot zich te nemen zonder dat ze elk woord moeten lezen.

79% van de bezoekers leest niet maar scant.

Hoe maak je je tekst scannend:

  • Schrijf boven elke alinea een samenvattende kop.
  • Zet de essentie in de eerste zin.
  • Zorg dat alle kopjes bij elkaar een samenvatting zijn van je verhaal.
  • Gebruik opsommingstekens.
  • Zet op elke pagina een call-to-action (wie niet vraagt krijgt niets).
  • Schrijf in spreektaal.
  • Is het duidelijk waar linken zijn (zijn de woorden onderstreept en/of een andere kleur) en is het duidelijk waar ze naartoe verwijzen?
  • Instructies zijn beter leesbaar als je er een genummerde lijst van maakt.
  • Zorg voor een mogelijkheid om te zoeken op je website (zoekveld).

Tip: Mensen willen niet lezen maar iets doen. Vergeet daarom geen actie op je pagina. Iets downloaden, inschrijven, testen etc.

7. Content Schrijven: Geef antwoord op de belangrijkste vragenContent schrijven check

Ik weet het, jij hebt een mooi product en/of dienst, jij hebt de kennis en je hebt er heel wat over te vertellen. Maar bezoekers hebben maar drie belangrijk vragen waar ze antwoord op willen.

  1. Ben ik hiernaar op zoek?
  2. Wil ik hierin investeren?
  3. Wat moet ik doen om mij aan te melden of om te kopen?

Schrijven is vooral luisteren. Luister naar je klanten en de bezwaren die ze aandragen. Benoem de bezwaren en weerleg ze.

Tip: Vraag iemand je tekst te lezen en check daarna of ze na het lezen antwoord kunnen geven op de drie belangrijkste vragen.

8. Content Schrijven: Laat je lezer niet nadenkenContent schrijven check

De bezoeker van je website heeft een hekel aan nadenken. Je lezer verwacht van jou dat je haar meeneemt in haar klantreis en haar overtuigd dat ze op de goede plek zit.

Zorg dus voor een duidelijke structuur in je teksten en wijs haar de weg. Geef antwoord op haar vragen.

Tip: Zet informatie waar mensen die betreffende informatie verwachten. Een menu bovenaan in beeld, contactgegevens helemaal rechts, zoekscherm in de buurt, logo links en aanbod in het menu.

Misschien niet zo creatief maar wel effectief. Waar gaat je voorkeur naar uit?

9. Content Schrijven: SpellingscontroleContent schrijven check

Kijk je tekst na. Zorg in ieder geval dat je de spellingscontrole in Word gebruikt. Daarmee haal je de meeste typefouten wel uit je tekst.

Laat iemand anders je tekst lezen en op taalfouten corrigeren. Heb je niemand die dat voor je kan doen? Laat dan je tekst nog een dag liggen en corrigeer zelf je tekst.

Het heeft weinig zin om dat direct te doen, je hersenen zijn slim, ze vullen gewoon aan wat jij denkt te zien.
De tekst even wegleggen en andere dingen doen is de enige manier waarop jij weer vers tegen je tekst aan kunt kijken en eventuele fouten eruit kunt halen.

Tip: Laat je perfectie niet in de weg zitten. Onderzoek heeft uitgewezen dat een taalfoutje door de meeste mensen wordt vergeven. Je wordt er zelfs leuker van. Dat herinnert je lezer dat jij ook maar gewoon een mens bent die fouten maakt. Net als zij zelf doen.

10. Content Schrijven: Weet voor wie de tekst bedoeld isContent schrijven check

Er zijn verschillende doelgroepen en elke lezer bevindt zich in een andere deel van de klantreis. Voor wie schrijf je de tekst?

Welke aanspreekvorm gebruik je als je tegen deze lezer zou praten? En wat zijn de pijnpunten die jou doelgroep voelt en die jij kan aanstippen zodat ze zich begrepen voelen?

Ik kan me voorstellen dat je tegen je netwerk anders ‘praat’ dan tegen onbekenden. Laat jouw spreektaal doorklinken in je tekst.

Tip: Zet je centrale boodschap centraal en benoem de pijnpunten die je oplost voor degene waar je de tekst voor schrijft.

11. Content Schrijven: Schrijf het belangrijkste eerstContent schrijven check

Je hebt niet veel tijd om je klant vast te houden. Internetlezers zijn ongeduldig en binnen 2 tot 5 seconde weg als je de aandacht niet kan vangen.

Tip: Werk met je tekst niet naar een ‘plot’ toe maar zeg direct wat de functie is van de tekst.

 

12. Content Schrijven: Schrijf ActiefContent schrijven check

Maak zinnen actief. Dit kun je doen door in het zoekscherm van Word de woorden te zoeken, kunnen, willen, worden.

Twijfels zorgen ervoor dat je je verhaal verzwakt. Je bent voorzichtig in je taalgebruik en gebruikt veel woorden als kunnen, worden en zullen. Dat maakt je tekst onaantrekkelijk.

Lees het verschil:
‘Ik zou je kunnen helpen met dat probleem.’
Of
‘Ik help je met dat probleem’
Online benut je maar 7% van je communicatie. Je mist intonatie en lichaamstaal.

Tip: Zorg ervoor dat je boodschap niet op een andere manier geïnterpreteerd (begrepen/vertaald) kan worden.

13. Content Schrijven: Schrijf een goede kopContent schrijven check

Bovenaan je artikel schrijf je een goede kop die prikkelt tot lezen.
Tips voor een aantal koppen die het goed doen.

  • Geef een opdracht: Maak je webteksten scanbaar.
  • Doe een aankondiging: Vanavond leer ik je hoe jij je teksten gemakkelijk leesbaar maakt.
  • Nodig uit om te reageren: Hoe schrijf jij?
  • Stel een vraag: Vind jij het moeilijk je boodschap op papier te krijgen?
  • Benadruk een verlangen: Na het toepassen van deze tips verdubbelt je omzet.
  • Maak een lijstje: 20 tips om je tekst op te schonen.

Tip: Oefen met het schrijven van koppen en meet de resultaten

14. Content Schrijven: Bepaal je tone of voiceContent schrijven check

Zorg dat je altijd dezelfde tone of voice hanteert bij elke communicatie-uiting. Als je informeel en met humor schrijft, laat dat dan altijd terugkomen. Schrijf je formeel, doe dat dan overal. In je website, je nieuwsbrief, je blog en op social media.

Zorg er wel voor dat je online en offline met elkaar verbindt. Het is verwarrend als je in je teksten informeel praat maar offline formeel. Of andersom.

Tip: Houd altijd dezelfde persoon voor ogen als je schrijft. Dan blijf je consistent in je taalgebruik.

15. Content Schrijven: Speel met je tekstenContent schrijven check

Een tekst met dezelfde lengte van je zinnen is eentonig en niet prettig leesbaar. Dus speel een beetje met je tekst. Met alleen korte zinnen krijg je een staccato effect. En met alleen lange zinnen valt je lezer in slaap of raakt de weg kwijt. Spelen met je tekst heeft een magisch effect op je lezer.

Zet daarom lange zinnen tussen de korte zinnen. Gebruik in ieder geval geen tangconstructies. Gebruik synoniemen voor bepaalde woorden. Storytelling is ook interessant. Vertel een verhaal. Maar ook een voorbeeld uit het verleden laat ons smullen. Bovendien zijn lezers enorm nieuwsgierig naar jou als schrijver. Laat jezelf gerust een beetje zien.

Tip: In WordPress kun je de plug-in Yoast downloaden. Yoast geeft adviezen over de leesbaarheid van je tekst.

16. Content Schrijven: Jij bent geen professorContent schrijven check

Als je wilt dat iemand je tekst leest, maak schrijf je content dan ook leesbaar.
Moeilijke woorden hebben geen functie. Als je lezer moet nadenken over wat je wilt zeggen is de kans groot dat hij gewoon vertrekt en op zoek gaat naar je concurrent.

Zoek een begrijpelijke vertaling voor vakjargon en lastige woorden. Laat anderen je tekst lezen en vraag hen of er woorden instaan waar ze bij na moesten denken.

Ook al denk jij dat je doelgroep de woorden prima begrijpt, doe het niet. Onderzoek heeft uitgewezen dat zelfs de slimste personen met de grootste woordenschat nog steeds liever eenvoudige teksten lezen.

Tip: gooi je tekst eens door een leestool. Deze vertelt je precies op welk niveau je tekst is geschreven. Streef naar een B1/B2 niveau

17. Content Schrijven: De 5 W’s (trucje voor de inhoud)Content schrijven check

Vroeger leerde ik op de communicatieopleiding een trucje om persberichten te schrijven. De pers krijgt zoveel brieven binnen (tegenwoordig mailtjes uiteraard) dat je direct moest vertellen wat je te vertellen had om de aandacht van de journalist vast te houden.

Dit geldt ook voor de online lezer.
Ik leerde dat ik in de eerste alinea 5 vragen moest beantwoorden.
Ze noemden die de 5 W’s. Gebruik deze tip ook bij het schrijven van je content.

Heb jij in je tekst antwoord gegeven op deze 5 W vragen?

  1. Wie?
  2. Wat?
  3. Waarom?
  4. Wanneer?
  5. Waar?

Een goede tekst roept geen vragen op en geeft antwoorden.

Tip: Maak van elke W een tussenkop.

18. Content Schrijven: OmdenkenContent schrijven check

Wij mensen zijn geneigd veel aandacht te geven aan het negatieve. Terwijl het positieve zoveel leuker is. Je komt met positief denken in een hogere frequentie, het maakt je simpelweg gelukkiger.

Dus als je iets negatiefs te melden hebt. Bijvoorbeeld je sluitingstijden of een klachtenprocedure. Maak daar dan wat positiefs van.

b.v.
Op zaterdag en zondag laden we op. Maandag helpen we je weer met een glimlach.

Wij leren graag van onze fouten. Meld ze daarom bij Jolanda, zij zit er klaar voor!

Tip: Volg ‘Omdenken’ op Facebook of koop het boekje. Leuk om te oefenen.

19. Content Schrijven: Gebruik powerwoordenContent schrijven check

Powerwoorden zijn woorden die actie oproepen. Het is opmerkelijk dat we deze woorden simpelweg niet kunnen vermijden als lezer. Of we dat nu willen of niet, het doet iets met ons.

Hoe was jouw dag gisteren?

Stel een vraag. Als je een vraag stelt, dan gaan de hersenen van de lezer direct op zoek naar het antwoord. Daarmee houd je de aandacht vast. De hersenen van je lezer gaan automatisch ‘aan’.

En? Moest je even denken aan gisteren?

Woorden als:

Cadeau
Effectief
Makkelijk
Opmerkelijk
Magisch
Verbazingwekkend
Daarom
Omdat
Compleet
Gratis
Onderzoek
Snel
Nu

Doen iets met je.

Tip: Lees je tekst nog eens door en kijk of je een aantal van deze woorden kan invoegen. Maar overdrijf het niet.

20. Content Schrijven: Bereid je goed voorContent schrijven check

Het is de laatste tip in deze reeks maar misschien wel de belangrijkste.
Om een goede tekst te schrijven is een goede voorbereiding mega belangrijk.

Zelfontwikkeling

Wil je jezelf ontwikkelen en levenslang profijt hebben van de kennis die je opdoet?
Wil je nu eindelijk eens de groei van je bedrijf waar je al zo lang aan werkt?
Wil je een goede (door)start maken?
Wil je de complete informatie over online marketing op één plek krijgen?
Wil je tijd besparen omdat je kunt ophouden met het volgen van goeroes en het lezen van artikelen?
Dan is de Killer Content Academy dé plek voor jou!

Alles begint met een beslissing.

Niet voor iedereen

Weet je dat je alleen kunt groeien als je ook goed voor jezelf zorgt?
Ben je bereid 100% eigen verantwoording te nemen?

Ik heb alle kennis en ik blijf mij ontwikkelen voor jou. Jij hoeft er alleen maar de vruchten van te plukken.

Stop met het verdoen van je tijd! En start met een onderbouwde strategie en ga zelf magische content maken! Een cadeautje aan jezelf!

Vraag een Content Scan aan!

Vraag vandaag nog een Content Scan aan. Dan kijken we samen naar jouw content en geef ik je gratis en vrijblijvend een advies over de eerste stap die je nu kunt zetten om winst te halen.

 

 

Of maak kennis met de Killer Content Academy en volg een gratis les >

Een reactie plaatsen