Basis of Neuromarketing

Basis of Neuromarketing

De puzzelstukjes van Neuromarketing

Wat is neuromarketing? Met welke puzzelstukjes van neuromarketing gaan we werken? Om met jou op een lijn te staan in mijn communicatie vind ik het belangrijk dat we over hetzelfde praten. Er zijn namelijk veel verschillende definities over neuromarketing.

Voor alle duidelijkheid ga ik uit van deze definitie

Neuromarketing activeert het onbewuste brein om mensen te helpen een beslissing te maken.

Reflexen

Neuromarketing bestaat uit twee soorten reflexen = de reactie die wij geven op een boodschap.

  1. Uitwendige reflexen
  2. Inwendige reflexen

Uitwendige reflexen zijn gebaseerd op het waarnemen van gedrag waaraan conclusies worden verbonden. Denk aan Eye tracking, gezichtsuitdrukkingen en non-verbale communicatie.

Inwendige reflexen kunnen alleen gemeten worden met apparatuur. Denk aan een MRI of EEG. De hersenactiviteit wordt gemeten bij het zien van de boodschap.

Uitwendige reflexen

De inwendige reflexen onderzoeken is een dure aangelegenheid. Dat is niet voor een kleine ondernemer weggelegd. Ik houd me vooral bezig met de uitwendige reflexen van neuromarketing.

  • Hoe werkt het brein van je lezer?
  • Hoe beïnvloed ik de keuze van de lezer?
  • Hoe gebruik ik psychologie in mijn marketing?

Simpele uitleg van ons brein

Heel kort door de bocht bestaat ons brein uit drie gebieden.

  1. Mensenbrein
  2. Zoogdierenbrein
  3. Reptielenbrein

Het mensenbrein is het meest ontwikkelde deel van ons brein. Daar gebeurt ons denkwerk. Dit brein zit net onder de schedel. Ook wel neocortex genoemd.

Het zoogdierenbrein ziet daaronder. Dit is het deel van ons brein waar emotie wordt gemaakt. Ook wel Limbisch systeem genoemd.

Het onderste en kleinste gedeelte van ons brein is het reptielenbrein. Hier zitten de primaire behoeften als honger, ademen, vechten, bevriezen of vluchten. Ook wel bekend als
R Complex.

We hebben maar 5% controle over ons brein

Dat is weinig he? We denken dat we bewust onze beslissingen maken, maar de beslissing is gevoelsmatig al lang gemaakt. Ons brein wil dit alleen nog even rechtvaardigen.

Grotendeels functioneren wij op onbewuste processen.
Het limbisch systeem verwerkt emoties en instincten en geeft dit door aan ons verstandsbrein. 95 % van de beslissingen worden gemaakt met ons gevoelsbrein. We hebben ons verstandsbrein nodig om ons onbewuste gevoelsbrein zichzelf te laten beheersen.

Linkerhelft van onze hersenen

De linkerhelft van onze hersenen kunnen we abstract denken en verbale taken uitvoeren. En de rechterhelft daar zit je creativiteit en het denken in beelden. Ook geluid en muziek interpreteren doe je met je rechterhersenhelft.

Uiteraard werken deze twee hersenhelften nauw met elkaar samen.

Linkerhersenhelft Rechterhersenhelft
Ontleden (taalkundig) Allesomvattend
Logica Intuïtief
Weloverwogen Gevoelsmatig
Rationeel Innerlijk bewustzijn
Methodisch Creativiteit
Geschreven taal Inzicht
Numerieke vaardigheden Ruimtelijk inzicht
Beredeneerd Verbeelding
Wetenschappelijk Muziek, kunst
Proactief Reactief, passief
Volgordelijk Gelijktijdig
Verbale intelligentie Praktische intelligentie
Intellectueel Zintuiglijk
Analytisch Geheel overziend

Wil je weten welk hersenhelft het meest ontwikkeld is bij jou? Doe de test
Breintype

Grofweg zijn er vier breintypes

  1. Denkbrein
  2. Actiebrein
  3. Invloedbrein
  4. Besluitbrein

Als je linkerhelft dominant is dan heb je waarschijnlijk een denk- of actiebrein.
Als je rechterkant dominant is heb je waarschijnlijk een invloed- of besluitbrein.

Uiterlijke kenmerken:

  1. Type dat graag donkere kleding draagt.
  2. Types die inspirerende boodschappen hebben hangen op hun kantoor.
  3. Dit type lacht meer dan gemiddeld en is altijd optimistisch.
  4. Type dat relaxed loopt en meer dan gemiddeld zwaait met zijn of haar armen.

Communiceren met dit type:

  1. Geef feiten, doelgericht met cijfers onderbouwd.
  2. Benadruk de voordelen en spreek de emotie aan. Gebruik een gedetailleerd plan.
  3. Treed niet teveel in detail maar communiceer open en vriendelijk. Schets het grote geheel.
  4. Stel veel wat vragen. Dit brein besluit snel en denkt in oplossingen. Benoem de positieve gevoelens als resultaat.

Terminologie

Er zijn een aantal termen die je regelmatig zult horen als je interesse hebt in Neuromarketing ik zet de meest voorkomende termen op een rijtje. Maar volledig is dit lijstje niet. Maar als je deze termen begrijpt zul je veel stukken die je leest over Neuromarkting ook begrijpen.

Insula – Pijncentrum.

Thamalus – verbindingsstation.

Hypothalus – bestuurt je hormoonhuishouding.

Nucleus Accumbens – Triggert begeertes en succes.

Amygdala – Emotiecentrum van gevaar, angst en afkeer.

Hippocampus – Slaat herinneringen op.

Cingulate cortex – Het beloning- en strafcentrum.

Neuronen

Neuronen zijn de miljarden cellen die met elkaar in verbinding staan. Deze neuronen zorgen ervoor dat signalen worden verwerkt en geven impulsen door aan bijvoorbeeld spieren of gedachten.

De impulsen tussen de neuronen gaan via transmitters. Transmitters brengen ongeveer 500 keer per seconde informatie over. Dit doen zij via elektrische stroompjes die een stof afscheiden. Deze chemische stof noemen we hormonen.

Hormonen

Wederom een incompleet lijstje met populaire vertaling.

Oxytocine – Knuffelhormoon

Dopamine – Het snoepje voor je brein (beloning)

Serotine – je gemoedstoestand

Adrenaline – Directe energie om in actie te komen

Beïnvloedingsproces

Je breintype, je persoonlijkheid en je verlangen spelen samen met je brein en hormonen om een beslissing te nemen.
Als ik op de juiste knopjes weet te drukken kom jij in actie.

Maar zoiets simpels als een koopknop is er niet. De genoemde koopknop is een samenspel van veel factoren. Maar dat neemt niet weg dat je gebruik kunt maken van de kennis die je hebt over je klant zijn brein.

Robert Cialdini en Steve Martin

Bekijk hier een simpel maar leuk filmpje waar op de juiste knoppen in ons brein is gedrukt om iets voor elkaar te krijgen.

Toepassen

In de Killer Content Academy leer ik je hoe je deze kennis kunt toepassen zodat jij jouw klanten overtuigd dat jij de oplossing hebt voor hun probleem.

Help je potentiële klant om een keuze te maken. Maak kennis met de Killer Content Academy

 

Maak kennis met de Killer Content Academy of volg een gratis les.

Een reactie plaatsen